להתחברות

מחקר איכותני

עמדות תלמידי כיתה י׳ כלפי למידה מתוקשבת | עמוד דיון

In order to view the discussion -please log in.

תוכן עניינים

חלק ב'

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
טל ברזילי - חומים
19.05.2019 17:50
תמה ראשונה: ״כן כל אחת קיבלה לפ-טופ.. והיינו צריכות להתחיל לעבוד עם זה והבנתי שאני לא יכולה להישאר במערכת החינוך בלי לדעת להשתמש בו ולתפעל אותו. זה היה או לעזוב את העבודה שלי שאני מאוד אוהבת או להחליט להתגבר על הפחד שהיה בי, והחלטתי לעשות מעשה״. ״אממ טכנאי מחשבים שהיה בזמנו בבי"ס עזר לי, וחברה טובה שלי עזרה לי והלכתי אליה לשיעורים פרטיים, זהבה. וגם חברות בצוות עזרו לי, עד היום הן עוזרות לי אבל אני יכולה להגיד שהיום שבע שנים אחרי התקדמתי מאפס למאה, אני שולטת יפה״. ציטוטים אלו מדגימים את הפער של המרואיינת אל מול העולם הטכנולוגי. ובעקבות הפער גם את חששותיה מפני שילוב אמצעי ההוראה המקוונים בבית הספר יחד עם ההוראה המסורתית אליה הייתה רגילה. לדבריה, הבינה כי עליה להתמודד עם פערים אלו ו״להדביק״ אותם על מנת להמשיך במקצוע ההוראה. את זאת השיגה על ידי תמיכה מצד צוות ההוראה. תמה שנייה: ״אני חשופה ליותר מידע, אני מראה לילדים דברים שלא ידעתי ואני גם לומדת בעצמי. הלמידה הרבה יותר מעניינת, הילדים חשופים לסרטים ושירים, אנחנו שרים. דברים שלא היו קודם״. ״יותר מעניין אותם, וודאי שהם יותר מעוניינים לעבוד במחשב, הם יותר חשופים לזה.. והם נולדו לזה. כתיבה וקראיה זה לא מהדברים האהובים עליהם.. אין ברירה רוב השבוע אנחנו עובדים "אולד פיישן" ״. בציטוטים אלו מציגה המרואיינת את היתרונותיה של ההוראה המקוונת. יתרונות אלו כוללים את מידת עניין ועוררות התלמידים בעקבות שימוש באמצעים מתוקשבים. חשיפת המורה והתלמידים למידע רב יותר ואף מאפשרת למידה עצמית של המורה והתלמידים גם יחד. מדבריה של המרואיינת אף עולה כי הלמידה הופכת למגוונת ולמהנה יותר בזכות האמצעים המתוקשבים.
user profile image
טל ברזילי - חומים
19.05.2019 17:39

״… אני לא מבינה כמעט כלום במחשבים. דברים בסיסיים בלבד. לרוב אני גם באמת נעזרת בבנות שלי״.

״אין לי מושג. אני לא מבינה בזה שום דבר. אני יודעת להתנהל עם לוח, תלמידים ומצגות רגילות״.

ציטוטים אלה ממחישים את תפקודה של המורה בעקבות הפערים הטכנולוגים הקיימים בינה לבין אמצעי ההוראה המקוונים. מורה זו, המצויה בשדה החינוך כמעט עשרים שנה, לא עברה הכשרה לשם שימוש באמצעי הוראה טכנולוגים או מקוונים. ציטוטים אלה אף ממחישים את תחושתיה ותפקודה בפועל של המורה בשדה החינוך- כיצד מתפקדת כמורה עם מחשב בכיתה, מידת השימוש שעושה בו, ועמדתה כלפי ההוראה המקוונת.

״בחינוך המיוחד במיוחד. התלמידים שלי נמנעים מכתיבה. הכתיבה קשה להם… מייגעת. … בעצם מה שאני מנסה להגיד זה שהטכנולוגיה והמיחשוב יכולים לעזור ולהועיל מאוד לתלמידים בארץ ולתלמידי חינוך מיוחד בפרט״.

״אלו תלמידים שלרוב זקוקים לאמצעים חזותיים להמחשה. אפילו דברים לגעת בהם. נכון שההוראה המקוונת עונה על הרבה כשיש תמונות וסרטונים…״

״למרות שאני נשמעת כאילו אני ממש לא מאמינה בזה, אני חושבת שאנחנו הולכים לכיוון טוב. גם הבת שלי עם הפרעות קשב מורכבות וליקויי למידה. אני רואה איך כן אפשר לגעת בה באמצעים האלו״.

ציטוטים אלו ממחישים דעותיה של המורה כלפי היתרונות של אמצעי הלמידה המקוונת. כיצד ביכולתה של הלמידה המתוקשבת להטיב על תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב, כיצד יכולה לסייע לתלמידים המתקשים בכתיבה ואף כיצד ביכולתה להטיב עם מידת הבנתם של התכנים הנלמדים בבית הספר.

user profile image
Rony Tzach
19.05.2019 17:36
תמה ראשונה: פער טכנולוגי "תראי זה לא פשוט, אני באופן כללי לא בן אדם של מחשבים, אמנם אני לא כזאת זקנה ובכל זאת גדלתי עם מחשב בבית ובבוא הזמן פלאפון וסמארטפון אבל בבית הספר אני הייתי רגילה ללמוד עם מחברות ספרים וקלמר. אני מרגישה הרבה פעמים שהילדים יכולים ללמד אותי במחשבים (צוחקת) והם באמת עוזרים לי לפעמים כשאני נתקעת. אבל עם הזמן לומדים, אין מה לעשות העולם מתקדם…"- בציטוט זה ניתן בבירור להצביע על הפער הטכנולוגי, ועל הקושי בשינוי ההרגלים, עד כדי כך שהתלמידים עוזרים למורה עם המחשב. לדבריה עניין הפער אינו פשוט ובאופן אישי איננה מתחברת. "אני לא אשקר, קשה לי להגיד בפה מלא שאני מתחברת, בהתחלה בכלל התנגדתי וקצת התבאסתי שהלימוד הוא לא כמו שדמיינתי, מרגיש לי יותר חמים ומקרב ללמוד חומר מהמורה ועם ספרים ומחברות ותקשורת שהיא קצת מיושנת."- גם בציטוט זה המורה מביעה חוסר עניין וחיבור אישי להוראה המקוונת וזאת בעקבות הפער שקיים בינה לבין העולם הטכנולוגי. המורה מביעה רצון ללימוד ללא תקשוב. תמה שנייה: יתרונות ההוראה המתוקשבת "הם ללא ספק מתחברים, זה מרגיש להם פחות מאיים, יותר עצמאי כיוון שלא יושב מולם אדם שמכתיב להם חומר כל היום, הם יודעים בדיוק מה המשימות שלהם, מה עשו, מה חסר להם… הם גם צריכים קצת את החופש הזה"- ציטוט זה מציג יתרונות של ההוראה המקוונת (חיבור התלמידים, למידה עצמאית ובקרה עצמית) "יש הרבה תלמידים עם לקויי כתיבה וקריאה, לכל אחד תחומי עניין אחרים, אני יכולה להתאים לכל אחד משימות עם אופי שונה, קצב שונה, תכנים אחרים…"- בציטוט עולה יתרון נוסף והינו האפשרות להוראה מותאמת.    
user profile image
טל ברזילי - חומים
19.05.2019 17:20

התמה הראשונה משמשת תשובה לשאלת המחקר כיוון שהיא מספקת עמדה שלילית של מורים כלפי הלמידה המתוקשבת. התמה השנייה משמשת תשובה לשאלת המחקר מפני שהיא מספקת דעה חיובית של מורים כלפי ההוראה המקוונת.

user profile image
Rony Tzach
19.05.2019 17:19
תמה ראשונה: פער טכנולוגי. תמה זו מרכזית מפני שהיא מסבירה את קשיי התמודדותם של המורים כמי שלא הורגלו לשיטות הוראה מקוונות ומתוקשבות בעברם. מתוך כלל הראיונות עלו תחושות שונות של המורים בעקבות הפערים הטכנולוגים. בין התחושות עלתה תחושת תסכול מצד המורים כי ״אינם עומדים בקצב״ התחדשות אמצעי ההוראה. כמו כן, מספרות המרואיינות כי פערים אלו אף השפיעו על יחסן למקצוע ההוראה ככלל, וזאת משום שלא תאמו את ציפיותיהן מאופי הלימוד.
תמה זו משמשת תשובה לשאלת המחקר כיוון שהיא מספקת עמדה שלילית של מורים כלפי הלמידה המתוקשבת.
תמה שנייה: יתרונות ההוראה המתוקשבת. מתוך שלושת הראיונות, עלו יתרונות רבים של אמצעי הלמידה המתוקשבים. למרות הסתייגויות המורים, ולעיתים אף מצד הורים ותלמידים, נראה כי ההוראה המתוקשבת מטיבה עם תהליכי הלמידה בקרב התלמידים. לדברי המרואיינות, בעזרת אמצעים טכנולוגים ניתן להתאים את ההוראה לסגנונות השונים של הלומדים, נוצרת עוררות קשבית ואף חיבור אישי מצד התלמידים, מתאפשרת בקרה מצד המורים ומעקב אחר עבודת התלמידים, וכמו כן, הלמידה המקוונת מספקת מענה למוגבלויות ולקויות של תלמידים שונים.
תמה זו משמשת תשובה לשאלת המחקר מפני שהיא מספקת דעה חיובית של מורים כלפי ההוראה המקוונת.
user profile image
טל ברזילי - חומים
19.05.2019 17:18
תמה ראשונה: פער טכנולוגי. תמה זו מרכזית מפני שהיא מסבירה את קשיי התמודדותם של המורים כמי שלא הורגלו לשיטות הוראה מקוונות ומתוקשבות בעברם. מתוך כלל הראיונות עלו תחושות שונות של המורים בעקבות הפערים הטכנולוגים. בין התחושות עלתה תחושת תסכול מצד המורים כי ״אינם עומדים בקצב״ התחדשות אמצעי ההוראה. כמו כן, מספרות המרואיינות כי פערים אלו אף השפיעו על יחסן למקצוע ההוראה ככלל, וזאת משום שלא תאמו את ציפיותיהן מאופי הלימוד.   תמה זו משמשת תשובה לשאלת המחקר כיוון שהיא מספקת עמדה שלילית של מורים כלפי הלמידה המתוקשבת. תמה שנייה: יתרונות ההוראה המתוקשבת. מתוך שלושת הראיונות, עלו יתרונות רבים של אמצעי הלמידה המתוקשבים. למרות הסתייגויות המורים, ולעיתים אף מצד הורים ותלמידים, נראה כי ההוראה המתוקשבת מטיבה עם תהליכי הלמידה בקרב התלמידים. לדברי המרואיינות, בעזרת אמצעים טכנולוגים ניתן להתאים את ההוראה לסגנונות השונים של הלומדים, נוצרת עוררות קשבית ואף חיבור אישי מצד התלמידים, מתאפשרת בקרה מצד המורים ומעקב אחר עבודת התלמידים, וכמו כן, הלמידה המקוונת מספקת מענה למוגבלויות ולקויות של תלמידים שונים.   תמה זו משמשת תשובה לשאלת המחקר מפני שהיא מספקת דעה חיובית של מורים כלפי ההוראה המקוונת.
user profile image
גיל אלקלעי - חומים
19.05.2019 17:15
תמה ראשונה: פער טכנולוגי. תמה זו מרכזית מפני שהיא מסבירה את קשיי התמודדותם של המורים כמי שלא הורגלו לשיטות הוראה מקוונות ומתוקשבות בעברם. מתוך כלל הראיונות עלו תחושות שונות של המורים בעקבות הפערים הטכנולוגים. בין התחושות עלתה תחושת תסכול מצד המורים כי ״אינם עומדים בקצב״ התחדשות אמצעי ההוראה. כמו כן, מספרות המרואיינות כי פערים אלו אף השפיעו על יחסן למקצוע ההוראה ככלל, וזאת משום שלא תאמו את ציפיותיהן מאופי הלימוד. תמה שנייה: יתרונות ההוראה המתוקשבת. מתוך שלושת הראיונות, עלו יתרונות רבים של אמצעי הלמידה המתוקשבים. למרות הסתייגויות המורים, ולעיתים אף מצד הורים ותלמידים, נראה כי ההוראה המתוקשבת מטיבה עם תהליכי הלמידה בקרב התלמידים. לדברי המרואיינות, בעזרת אמצעים טכנולוגים ניתן להתאים את ההוראה לסגנונות השונים של הלומדים, נוצרת עוררות קשבית ואף חיבור אישי מצד התלמידים, מתאפשרת בקרה מצד המורים ומעקב אחר עבודת התלמידים, וכמו כן, הלמידה המקוונת מספקת מענה למוגבלויות ולקויות של תלמידים שונים.
user profile image
Rony Tzach
19.05.2019 16:36
תחילה בחרנו בשאלה הבאה: "מהי עמדתם של תלמידי כיתות י' כלפי למידה מתוקשבת. לאחר מכן, שינינו את שאלת המחקר לשאלה: "מהי עמדתם של מורים כלפי ההוראה המתוקשבת?", וזאת מטעמי נוחות. שדה המחקר הינו שיטות הוראה חדשניות וטכנולוגיות פוקדות את מערכת החינוך בארץ. שיטות אלה סותרות לרוב את שיטות החינוך המסורתיות, הלמידה הפרונטלית, ומשולש ההוראה – מורה, לוח, תלמיד. ההוראה המתוקשבת מטילה אחריות רבה על התלמיד, מאפשרת לו לגלות עצמאות, אחריות ויכולות יצירתיות שונות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי ורכישת כלים טכנולוגים אשר יפתחו לו דלתות לתחומי המחשוב בעתיד. למידה מתוקשבת כוללת העברת מידה בדרך אינטרנטית, פעילויות למידה דרך המחשב, מאגרי מידע מקוונים וכן פעילויות, משחקים ובחינות. לימוד מתוקשב מאפשר לתלמידים ללמוד בכל זמן ומכל מקום. מאפשר למידה שיתופית גלובלית בין כל תלמידי העולם. הלימוד המתוקשב הופך את עובדי ההוראה והמורים למנחי התלמידים והקבוצות השונות, ומעביר את נטל הלמידה והחקר מהמורה אל התלמיד. שיטת המחקר אותה בחרנו הינה ראיונות כיוון שזו הדרך המלמדת ביותר בהקשר לשאלתנו שמטרתה היא בירור מידע.
user profile image
גיל אלקלעי - חומים
19.05.2019 16:35
תחילה בחרנו בשאלה הבאה:"מהי עמדתם של תלמידי כיתות י' כלפי למידה מתוקשבת. לאחר מכן, שינינו את שאלת המחקר לשאלה : "מהי עמדתם של מורים כלפי ההוראה המתוקשבת?", וזאת מטעמי נוחות. שדה המחקר הינו שיטות הוראה חדשניות וטכנולוגיות פוקדות את מערכת החינוך בארץ. שיטות אלה סותרות לרוב את שיטות החינוך המסורתיות, הלמידה הפרונטלית, ומשולש ההוראה – מורה, לוח, תלמיד. ההוראה המתוקשבת מטילה אחריות רבה על התלמיד, מאפשרת לו לגלות עצמאות, אחריות ויכולות יצירתיות שונות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי ורכישת כלים טכנולוגים אשר יפתחו לו דלתות לתחומי המחשוב בעתיד. למידה מתוקשבת כוללת העברת מידה בדרך אינטרנטית, פעילויות למידה דרך המחשב, מאגרי מידע מקוונים וכן פעילויות, משחקים ובחינות. לימוד מתוקשב מאפשר לתלמידים ללמוד בכל זמן ומכל מקום. מאפשר למידה שיתופית גלובלית בין כל תלמידי העולם. הלימוד המתוקשב הופך את עובדי ההוראה והמורים למנחי התלמידים והקבוצות השונות, ומעביר את נטל הלמידה והחקר מהמורה אל התלמיד. שיטת המחקר אותה בחרנו הינה ראיונות כיוון שזו הדרך המלמדת ביותר בהקשר לשאלתנו שמטרתה היא בירור מידע.
user profile image
טל ברזילי - חומים
19.05.2019 16:34
תחילה בחרנו בשאלה הבאה:"מהי עמדתם של תלמידי כיתות י' כלפי למידה מתוקשבת. לאחר מכן, שינינו את שאלת המחקר לשאלה : "מהי עמדתם של מורים כלפי ההוראה המתוקשבת?", וזאת מטעמי נוחות. שדה המחקר הינו שיטות הוראה חדשניות וטכנולוגיות פוקדות את מערכת החינוך בארץ. שיטות אלה סותרות לרוב את שיטות החינוך המסורתיות, הלמידה הפרונטלית, ומשולש ההוראה – מורה, לוח, תלמיד. ההוראה המתוקשבת מטילה אחריות רבה על התלמיד, מאפשרת לו לגלות עצמאות, אחריות ויכולות יצירתיות שונות תוך היכרות עם העולם הדיגיטלי ורכישת כלים טכנולוגים אשר יפתחו לו דלתות לתחומי המחשוב בעתיד. למידה מתוקשבת כוללת העברת מידה בדרך אינטרנטית, פעילויות למידה דרך המחשב, מאגרי מידע מקוונים וכן פעילויות, משחקים ובחינות. לימוד מתוקשב מאפשר לתלמידים ללמוד בכל זמן ומכל מקום. מאפשר למידה שיתופית גלובלית בין כל תלמידי העולם. הלימוד המתוקשב הופך את עובדי ההוראה והמורים למנחי התלמידים והקבוצות השונות, ומעביר את נטל הלמידה והחקר מהמורה אל התלמיד. שיטת המחקר אותה בחרנו הינה ראיונות כיוון שזו הדרך המלמדת ביותר בהקשר לשאלתנו שמטרתה היא בירור מידע.

מקורות קשורים

משתתפים