להתחברות

מחקר איכותני

קבוצת הסגולים | עמוד דיון

In order to view the discussion -please log in.

תגובות אחרונות

user profile image
נטע ארנון שושני
12.03.2019 0:08

נכון, ויש להבחין בין כלי המחקר השונים לאיכותני וכמותני

user profile image
נטע ארנון שושני
12.03.2019 0:05

בלבלת פה קצת בין כמותני ואיכותני – העובדות הכמותניות מראות על קשר, הדעות האיכותניות מכחישות את קיומו!

user profile image
ענבר סויסה - סגולים
11.03.2019 8:36

היי נועה, תודה על התגובה. שמחתי להכיר זווית ראייה נוספת :)

user profile image
נועה שלם - שחורים
3.03.2019 17:15
היי ענבר, אני מסכימה איתך לגבי שאלת המחקר האכותנית. בנוגע לכלי המחקר בהם נעזרו החוקרים לשאלת המחקר האיכותנית, לעניות דעתי השאלונים מצביעים על כלי המחקר לשאלת המחקר הכמותית ואילו לשאלת המחקר האיכותנית החוקרים השתמשו רק בראיונות.  
user profile image
דור טלבי - שחורים
3.03.2019 17:14

היי ספיר, אני מסכימה עם התשובה שלכן לאחר עיון במאמר.

user profile image
חן סולודר - סגולים
3.03.2019 17:12
  1. המדיניות החינוכית שאנו מציעות ברמת משרד החינוך היא הקטנת גודל הכיתות בבתי הספר החל מכיתה א'. בדרך זו, יוצרו פערים מועטים יחסית למצב הקיים כיום, משום שהמורה תהיה פנויה ותוכל להקדיש זמן רב יותר לכל תלמיד. בנוסף, ניתן להוסיף שיעורי תגבור ללא תשלום לתלמידים הנזקקים לכך, על מנת שלא יוצרו פערים לימודיים הנובעים ממוצא וממעמד סוציואקונומי.

אנחנו חושבות שעם השינוי במדיניות החינוכית, השינוי התודעתי יחל, משום שהתלמידים יהיו חשופים לגיוון במוצא התלמידים מגיל קטן.

user profile image
ענבר סויסה - סגולים
3.03.2019 17:11
2. מהי שאלת המחקר האיכותנית? איך בדקו אותה? מה התשובה? "כיצד תלמידים מבינים את היחסים בין רקע אתנו- מעמדי לבין הסללה בית ספרית?" הבדיקה נעשה כך שבשלושת בתי הספר שנחקרו, אופיים האתנו-מעמדי של התלמידים הלומדים במסלולי הלימוד השונים היה גלוי לעין, שכן בישראל המוצא האתני עשוי לבוא לידי ביטוי במראה החיצוני, בשמות המשפחה, במבטא ובסגנון דיבור, בצריכת תרבות ובביטויים אחרים של "הביטוס". המעמד החברתי-כלכלי בא לידי ביטוי בסגנון חיים, בלבוש ובאזורי מגורים או בשכונות מגורים. לנוכח הדברים האלה, האתגר שניצב בניסוח השאלון ובתכנון הראיונות היה להימנע מסטריאוטיפים העלולים להזמין תגובות צפויות מראש מצד התלמידים. נוסף על כך היה חשוב לשמור על ניסוח פשוט דיו, שיהיה נהיר לתלמידים בני חמש-עשרה. מחקר גישוש ראשוני סייע להגיע לנוסח המדויק והסופי של השאלון. תשובה: גם כאן הסברה היא שיש קשר חלש בין המוצא האתני וגורמים חברתיים כמו רקע כלכלי והשכלת ההורים לבין הצבה במסלולי לימוד שונים. השקפה זו היא של מורים ותלמידים כאחד. הסברה הנוספת שזהה למחקר הכמותי היא שהתלמידים שמים דגש רב על עקרון המריטוקרטיה הגורס כי יש שוויון הזדמנויות בין התלמידים השונים וכי ככל שאתה משקיע יותר כך הציונים שלך יהיו גבוהים יותר וכך תוצב במגמות יוקרתיות יותר.
user profile image
ספיר משיח - סגולים
3.03.2019 17:11
  1.  הפער בא לידי ביטוי בתוצאות המחקר הכמותי אל מול תוצאות המחקר האיכותני בכך ש,

במחקר הכמותי, נמצא כי יש קשר בין מוצא אתני לבית הצבת התלמיד במגמות לימוד (לדוגמה, 45% מתוך 73 נשאלים הלומדים במקצועות מדעיים הם אשכנזים וילדים להורים בעלי השכלה גבוהה לעומת 1.4% הלומדים במקצועות מדעיים מזרחיים וילדים להורים ללא השכלה ) לעומת המחקר האיכותני, שבו הנשאלים סברו כי אין קשר בין המוצא האתני והשכלת ההורים לבית ההצגה במסלולי הלימוד.
ניתן להסביר את הסתירה בכך שבניגוד לתוצאות, התלמידים והמורים לא מוכנים לקבל את הטענה שיש קשר בין המוצא האתני לבין ההסללה של התלמידים. בנוסף, כאשר התלמידים רואיינו הם סירבו בתוקף לשתף פעולה עם ה"גזענות" לכאורה שהם הרגישו שהמראיינים מפגינים בשאלותיהם. עם זאת, כאשר התלמידים החליפו את המושגים "אשכנזים" ו "מזרחים" ב "פריקים" ו "ערסים", הם הרגישו יותר בנוח להגיד שיש הבדלים בין הקבוצות.

user profile image
ענבר סויסה - סגולים
3.03.2019 17:07
1. מהי שאלת המחקר הכמותנית? איך בדקו אותה? מה התשובה? שאלת המחקר הכמותנית: א. באיזו מידה התלמידים סבורים כי האינטיליגנציה של התלמיד, השקעתו בלימודים וחריצותו, מצבה הכלכלי של משפחתו, עידודם של הוריו ותמיכתם- משפיעים על ההצבה במסלול לימוד מסויים הבדיקה נעשה באמצעות שאלונים כך שהתשובות סומנו בסולם בן חמש אפשרויות, מ"מסכים מאוד" עד "כלל לא מסכים". ב. הקשר בין מוצא והשכלת ההורים לבין השמה במסלולי הלימוד השונים. תשובה: א.התלמידים סברו כי למוצא העדתי יש קשר חלש להצבת המסלול הלימודי ומנגד סברו כי קיים קשר חזק בין השקעה וחריצות לבין ההצבה במסלול הלימוד. ב.תוצאות המחקר הראו כי יש קשר בין מוצא עדתי והשכלת ההורים לבין הצבה במסלולי הלימוד השונים.

מקורות קשורים

משתתפים